Renungan

"Sesuatu Yang Telah Ditakdirkan Untukku, Pasti Akan Aku Dapat Meskipun Aku Lari Darinya........ Dan Sesuatu Yang Ditakdirkan Bukan Untukku, Pasti Aku Tidak Akan Dapat Walau Aku Bersusah Payah Untuk Mendapatkannya....... "

My Beloved Followers

Belajar Lain, Kerja Lain....


Assalamualaikum wbt

Kalau kita tengok sekarang ni, ramai graduan yang menganggur walaupun diorang ada segulung diploma ataupun ijazah. Dan, ada jugak setengahnya yang bekerja di luar bidang yang diorang belajar.

Contohnya, time kat universiti dulu amik kos law. Lepas dah habis belajar, tak jadi peguam. Sebaliknya, bertukar profession jadi seorang usahawan.

Rasanya bagus juga macam tu. Kenapa ?????

Sebab, apa yang kita belajar kat universiti atau mana2 pusat pengajian tinggi adalah salah satu disiplin ilmu. Daripada satu disiplin ilmu tu, banyak lagi disiplin2 ilmu yang boleh kita perkembangkan. Takkanlah orang lain punya banyak ilmu, kita cuma satu? Jangan sempitkan pemikiran kita dengan beranggapan apa yang kita belajar kat universiti dulu, merupakan apa yang akan kita kerjakan pada masa akan datang. Setiap ilmu pasti ada kaitan antara satu sama lain.

Mungkin dulu masa kita belajar kat universiti, kita ambil kursus undang-undang, akaun,business management dan lain-lain lagi. Tapi bila kita dah graduate, kita jadi guru, lecturer, motivator dan lain2 pekerjaan yang kita rasa bukan bidang kita. Ok, tak dinafikan kita memerlukan ilmu untuk bekerja dengan baik. Macam mana nak jadi seorang pekerja yang produktif kalau tak de ilmu dalam sesuatu bidang?
Lepas kita tamat belajar kat universiti, kita cenderung untuk pilih pekerjaan dalam bidang kita nanti. Tapi tak semua akan dapat pekerjaan macam yang diorang impikan. Kadang-kadang kita perlu melakukan pekerjaan yang kita tidak suka kerana tuntutan hidup. Namun, sentiasalah kita berfikiran positif kerana minat boleh bercambah dalam diri dan boleh di pupuk dan di semai. Andai ia mula tumbuh dalam diri, siramilah dan bajailah ia agar ia terus tumbuh menjadi pohon yang rendang.

Percayalah dengan melakukan sesuatu pekerjaan yang bukan dalam bidang kita itu dapat memberi kita satu ilmu yang mungkin kita tidak pelajari dahulu. Salah satu pembelajaran adalah dengan melakukan sendiri sesuatu pekerjaan. Jadi, bertambahlah kemahiran, pengetahuan dan soft skill kita. Pengetahuan yang kita peroleh masa kat universiti dulu dan kemahiran dalam diri kita sendiri kalau kita kompilasikan bersama, mesti akan membuahkan hasil. 

Orang yang cemerlang ialah mereka yang dapat melakukan pelbagai pekerjaan dalam satu masa.

2 Keping Surat Layang:

Unknown said...

asal kte seronok dgn pekerjaan kte..2 penting...

Nad1ah said...

that's right..